Horní menu

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
Drobečková navigace

Úvod > Město a úřad > Samospráva > Zastupitelstvo > Jednací řád zastupitelstva

Jednací řád Zastupitelstva města Velká Bíteš

Zastupitelstvo města Velká Bíteš (dále jen „zastupitelstvo“) vydává v souladu s § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon

o obcích“) tento Jednací řád Zastupitelstva města Velká Bíteš (dále jen „jednací řád“):

 

Čl. 1

Úvodní ustanovení

 

Jednací řád upravuje náležitosti přípravy, svolávání a průběhu zasedání zastupitelstva, práva a povinnosti účastníků zasedání, vyhotovování zápisu ze zasedání a další organizační záležitosti související s činností zastupitelstva. Jednací řád i vlastní zasedání zastupitelstva se řídí právním řádem České republiky, zejména zákonem o obcích.

 

Čl. 2

Pravomoci zastupitelstva

 

  1. Zastupitelstvo rozhoduje ve věcech samostatné působnosti města dle zákona (zejména zákona o obcích). Zastupitelstvo rozhoduje o záležitostech přenesené působnosti, stanoví-li tak zákon o obcích či zvláštní právní předpis.

 

  1. Mimo pravomocí vyhrazených zastupitelstvu zákonem o obcích si zastupitelstvo může vyhradit i další pravomoci v samostatné působnosti, nejsou-li zákonem vyhrazeny jinému orgánu.

 

Čl. 3

Svolání zasedání zastupitelstva

 

  1. Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3 měsíce. Zasedání zastupitelstva se konají v pravidelných termínech vždy druhé pondělí v měsících únor, duben, červen, září a prosinec. Je-li to třeba, koná se zastupitelstvo druhé kalendářní pondělí v ostatních měsících. Pokud na druhé pondělí v měsíci připadá svátek, koná se zastupitelstvo nejbližší následující pracovní den. Ve výjimečných případech je možno svolat zasedání zastupitelstva na jiný termín.

 

  1. Zasedání zastupitelstva svolává starosta, v zákonem stanovených případech místostarosta, popřípadě jiný člen zastupitelstva. Podmínky, za nichž se lze zasedání zastupitelstva účastnit distančním způsobem, stanovuje tento jednací řád.

 

  1. Zasedání zastupitelstva se konají v územním obvodu města Velká Bíteš. Členové zastupitelstva jsou v souladu s ustanovením § 92a odst. 1 zákona o obcích oprávněni účastnit se zasedání zastupitelstva rovněž distančním způsobem. Právo člena zastupitelstva účastnit se zasedání v místě jeho konání tím není dotčeno. Členové zastupitelstva nemají povinnost účastnit se zasedání zastupitelstva distančním způsobem. Distanční účast není umožněna veřejnosti.

 

  1. Požádá-li o svolání zastupitelstva alespoň jedna třetina členů zastupitelstva nebo hejtman kraje, je starosta povinen svolat zasedání zastupitelstva tak, aby se konalo nejpozději do 21 dnů ode dne, kdy byla žádost doručena městskému úřadu.

 

  1. Informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva včetně informace o možnosti členů zastupitelstva zúčastnit se zasedání distančním způsobem zveřejní městský úřad na úřední desce města, stejně tak jako způsobem umožňujícím dálkový přístup (elektronická úřední deska přístupná z webových stránek města), a to vždy alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva; v odůvodněných případech lze postupovat rovněž způsobem dle čl. 3 odst. 6 jednacího řádu. Dále, je-li to možné, zveřejní městský úřad informaci o době a místě konání zasedání zastupitelstva hlášeními v městském rozhlase ve dvou dnech v týdnu předcházejícím konání zasedání zastupitelstva. Informace o době a místě zasedání konaných v pravidelných termínech je zveřejněna též ve zpravodaji města, a to vždy ve vydání pro měsíc, v němž se zasedání má uskutečnit.

 

  1. Je-li nezbytné konat zasedání zastupitelstva v souvislosti s řešením mimořádné události podle § 2 písm. b) zákona č. 239/2000 Sb. (o integrovaném  záchranném  systému),       k zabránění jejího vzniku nebo k odstraňování jejích následků, anebo jestliže se na území města vztahuje krizový stav dle zákona č. 240/2000 Sb. (krizový zákon), mimořádné opatření při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku nebo mimořádné veterinární opatření, zveřejní se informace o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva včetně informace o možnosti členů zastupitelstva zúčastnit se zasedání distančním způsobem podle čl. 3 odst. 5 jednacího řádu na úřední desce městského úřadu alespoň po dobu 2 dnů před zasedáním zastupitelstva. Záležitosti, které se netýkají řešení situací uvedených ve větě první, mohou být na tomto zasedání projednávány pouze tehdy, jestliže byla informace zveřejněna alespoň 7 dnů před zasedáním zastupitelstva.

 

Čl. 4

Příprava zasedání zastupitelstva

 

  1. Přípravu zasedání zastupitelstva organizuje starosta spolu s místostarostou nebo místostarosty a tajemníkem městského úřadu na základě programu navrženého radou města.

 

  1. Datum, čas a místo konání zasedání zastupitelstva stanovuje svolavatel (obvykle starosta).

 

  1. Rada města navrhuje program zasedání zastupitelstva a určuje odpovědnost za zpracování a předložení odborných podkladů pro zasedání

 

  1. Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad jednání připravovaného zasedání zastupitelstva mají jeho členové, rada města a výbory.

 

  1. Návrhy na projednání v zastupitelstvu se podávají v písemné formě elektronicky prostřednictvím příslušné aplikace, výjimečně v listinné podobě prostřednictvím podatelny městského úřadu tak, aby byly městskému úřadu doručeny nejpozději 10 dnů před zasedáním zastupitelstva, na kterém mají být projednány. O zařazení návrhů podaných v pozdější lhůtě rozhodne zastupitelstvo v úvodu příslušného zasedání.

 

  1. Návrhy na projednání v zastupitelstvu musí obsahovat stručnou důvodovou zprávu, konkrétní návrh usnesení a rámcovou informaci o povaze předkládané problematiky, na jejímž základě  lze  dospět  ke  konkrétnímu  rozhodnutí  zastupitele  při  jeho  hlasování o návrhu příslušného usnesení.

 

  1. Podkladové materiály pro jednání zastupitelstva jsou jednotlivým  členům  zastupitelstva k dispozici v příslušné aplikaci, a to nejpozději 7 dnů před zasedáním zastupitelstva. Ve výjimečných a odůvodněných případech mohou být podkladové materiály předloženy členům zastupitelstva v kratším termínu, popřípadě v den zasedání zastupitelstva. Podkladové materiály si lze od městského úřadu vyžádat rovněž v listinné podobě.

 

Čl. 5

Práva a povinnosti členů zastupitelstva

 

  1. Člen zastupitelstva je povinen zúčastňovat se zasedání zastupitelstva (v místě konání či distančním způsobem), popřípadě zasedání jiných orgánů města, je-li jejich členem, plnit úkoly, které mu tyto orgány uloží, hájit zájmy občanů města a jednat a vystupovat tak, aby nebyla ohrožena vážnost jeho funkce. Člen zastupitelstva nemá právní nárok účastnit se zasedání zastupitelstva distančním způsobem. Člen zastupitelstva projevující zájem zúčastnit se příslušného zasedání distančním způsobem je povinen informovat o svém záměru starostu nejpozději 5 dnů před konáním tohoto zasedání. Město nemá povinnost technicky zabezpečovat realizaci distanční účasti na straně člena zastupitelstva. Náklady související s technickým zabezpečením realizace distanční účasti na straně člena zastupitelstva nese dotčený člen zastupitelstva. Člen zastupitelstva účastnící se zasedání distančním způsobem je povinen  připojit  se  do  příslušné  aplikace  -  videokonference v předstihu, alespoň 10 minut před zahájením příslušného zasedání zastupitelstva za účelem praktické zkoušky.

 

  1. Člen zastupitelstva oznamuje svoji neúčast na zasedání zastupitelstva starostovi. Pozdní příchod či předčasný odchod ze zasedání zastupitelstva oznamuje zastupitel předsedajícímu zasedání a současně o této skutečnosti uvědomuje

 

  1. Účast na zasedání zastupitelstva i průběžné příchody/odchody stvrzují členové zastupitelstva prezencí v příslušné aplikaci. Člen zastupitelstva, který se účastní zasedání prezenčně a nemůže se prezentovat sám prostřednictvím příslušné aplikace například z důvodu absence technického vybavení, požádá zapisovatele o zaznamenání příchodu, příp.    Úvodní   prezence   i průběžné   příchody/odchody   jsou   zaznamenány v příslušné aplikaci a jsou přenášeny do zápisu ze zasedání zastupitelstva.

 

  1. Člen zastupitelstva, u  něhož skutečnosti nasvědčují, že  by jeho  podíl na projednávání  a rozhodování určité záležitosti v orgánech města mohl znamenat výhodu nebo újmu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání orgánu města, který má danou záležitost projednávat. Oznámení je vždy součástí zápisu ze zasedání zastupitelstva. Člen zastupitelstva, jenž učinil výše uvedené oznámení o střetu zájmů, hlasuje v dotčené věci bez omezení.

 

  1. Člen zastupitelstva má při výkonu své funkce právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu města a její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je město, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které město založilo nebo zřídilo. Písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů.

 

  1. Člen zastupitelstva má při výkonu své funkce právo požadovat od zaměstnanců města zařazených do městského úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které město založilo nebo zřídilo, informace o skutečnostech, které souvisejí s výkonem jejich funkce. Informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.

 

  1. Souhrnnou zprávu o písemném vyřízení všech podnětů dle čl. 5 odst. 5 a 6 předkládá rada města zastupitelstvu na jeho nejbližším následujícím zasedání. Uplatní-li člen zastupitelstva v souvislosti s písemným vyřízením svého podnětu výhrady, rozhodne o jejich opodstatněnosti zastupitelstvo.

 

  1. Dotazy, připomínky a podněty vznesené v průběhu zasedání zastupitelstva dle čl. 5 odst. 5 a 6 se zaznamenávají do zápisu z příslušného zasedání

 

Čl. 6

Průběh zasedání zastupitelstva

 

  1. Zasedání zastupitelstva řídí starosta, popřípadě místostarosta či jiný člen zastupitelstva (dále jen „předsedající“).

 

  1. Zasedání zastupitelstva jsou veřejná. Zasedání zastupitelstva je audiovizuálně přímo přenášeno prostřednictvím internetových stránek města Velká Bíteš. O této skutečnosti jsou účastníci zasedání informováni před jeho zahájením. V případě technických problémů neumožňujících přímý přenos se zasedání zastupitelstva koná bez tohoto přenosu. Záznam přenosu se nepořizuje a neuchovává.

 

  1. Zastupitelstvo je schopno se usnášet, je-li přítomna (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech jeho členů. Člen zastupitelstva účastnící se zasedání distančním způsobem musí být v audiovizuálním kontaktu s ostatními účastníky zasedání prostřednictvím technického zařízení pro obousměrný přenos obrazu a zvuku umožňujícího realizovat zákonná práva spojená s účastí na jednání v souladu s právním řádem. Člen zastupitelstva účastnící se zasedání distančním způsobem se přerušením obrazového přenosu považuje za nepřítomného na zasedání, a to včetně všech právních důsledků. Předsedající v takovém případě zasedání za účelem odstranění související technické závady na nezbytně nutnou dobu přeruší. Tato skutečnost se vždy uvede do zápisu. Nepodaří-li se závadu odstranit, zaznamená zapisovatel nepřítomnost dotčeného člena zastupitelstva do zápisu jako odchod a předsedající obnoví zasedání, ve kterém dá pokračovat dle schváleného programu. Není-li v důsledku výše uvedené technické závady přítomna (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, ukončí předsedající zasedání. Náhradní zasedání zastupitelstva se koná do 21 dnů. Při výpadku zvuku se výše uvedené zásady uplatní přímo úměrně závažnosti situace. O sporných případech rozhodne hlasováním

 

  1. Předsedající zahájí zasedání zastupitelstva nejpozději 15 minut po stanoveném začátku zasedání. Není-li při zahájení  jednání  zastupitelstva  nebo  v  jeho  průběhu  přítomna  (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, ukončí předsedající zasedání zastupitelstva. Do 21 dnů se koná jeho náhradní zasedání.

 

  1. Předsedající zahajuje, řídí a ukončuje zasedání zastupitelstva. V úvodu zasedání předsedající konstatuje usnášeníschopnost zastupitelstva, informuje přítomné o případné distanční účasti příslušných členů zastupitelstva. V rámci projednávání prvního bodu předsedající určí zapisovatele z okruhu zaměstnanců města zařazených do městského úřadu a předloží zastupitelstvu návrh na volbu dvou ověřovatelů zápisu z řad členů zastupitelstva. V rámci projednávání druhého bodu pak navrhne ke schválení program jednání i s případnými změnami.

 

  1. Předsedající seznámí zastupitelstvo se zprávou ověřovatelů zápisu z předchozího zasedání zastupitelstva, eventuálně s uplatněnými námitkami členů zastupitelstva proti tomuto zápisu. O námitkách členů zastupitelstva proti zápisu z předchozího zasedání rozhodne

 

  1. Starosta předkládá zastupitelstvu k rozhodnutí usnesení rady města, jejichž výkon pozastavil pro jejich nesprávnost podle § 105 zákona o obcích. Předkládané návrhy je povinen zdůvodnit. O předložených návrzích rozhodne

 

  1. O zařazení návrhů na pořad jednání přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva rozhodne procedurálním hlasováním zastupitelstvo.

 

  1. Jednotlivé body programu před jejich projednáním stručně uvede předsedající, případně předkladatel.

 

  1. Před zahájením rozpravy umožní předsedající zástupcům výborů seznámit zastupitelstvo se stanovisky výborů k projednávané

 

Rozprava

 

  1. Všem vystupujícím uděluje, popřípadě odnímá slovo předsedající.

 

  1. Předsedající důsledně dbá na věcný průběh a pracovní charakter zasedání.

 

  1. Zahájení a ukončení rozpravy oznamuje předsedající. Do rozpravy se členové zastupitelstva přihlašují  prostřednictvím  elektronického  zařízení  v příslušné  aplikaci,  v případě, že to není možné, viditelným zvednutím ruky. Ostatní účastníci zasedání se  do rozpravy přihlašují viditelným zvednutím ruky. Přihlásit se o slovo lze pouze před ukončením rozpravy. Pro členy zastupitelstva účastnící se zasedání distančním způsobem platí obdobně totéž.

 

  1. Předsedající udělí postupně slovo všem přihlášeným členům zastupitelstva, popř. tajemníkovi městského úřadu, a to v pořadí, v jakém se přihlásili o slovo. Přednostně může předsedající udělit slovo předkladateli návrhu projednávaného bodu programu. Ke stejnému bodu programu se tentýž vystupující smí vyjádřit nejvýše dvakrát, přičemž každé jeho jednotlivé vystoupení je omezeno časovým limitem 4 minuty; tato omezení se netýkají předkladatele. Po překročení vymezeného času může předsedající vystupujícímu odejmout slovo. Za účelem doplnění projednávané problematiky může předsedající udělit slovo příslušnému zaměstnanci města zařazenému do městského úřadu; jeho vystoupení není omezeno časovým

 

  1. Osobám přihlášeným do rozpravy na základě oprávnění dle § 16, § 17 a § 36 zákona o obcích udělí předsedající slovo po skončení vystoupení posledního z přihlášených dle čl. 6 odst. 14, a to v pořadí, v jakém se přihlásili o slovo. Osoby uvedené v první větě mohou vystoupit k témuž bodu programu nejvýše dvakrát a každé jejich vystoupení je omezeno časovým limitem 4

 

  1. Dostaví-li se na zasedání zastupitelstva za účelem vyjádření téhož stanoviska k témuž bodu programu větší skupina osob z řad veřejnosti (více než 5 osob), může předsedající tyto osoby vyzvat, aby svá stanoviska vyjádřily prostřednictvím svého společného zástupce, jemuž předsedající následně udělí slovo. Společný zástupce může vystoupit k témuž bodu programu nejvýše dvakrát, přičemž každé jeho jednotlivé vystoupení je omezeno časovým limitem 6 minut. Společný zástupce vystupuje pouze za osoby, jež    s tímto postupem vyjádřily

 

  1. Požádá-li na zasedání zastupitelstva o slovo člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, nebo zástupce orgánů kraje, musí mu být uděleno.

 

  1. Se souhlasem předsedajícího  mohou  na  zasedání  zastupitelstva  vystoupit  i  osoby  v jednacím řádu neuvedené, nerozhodne-li v konkrétním případě zastupitelstvo

 

  1. Členové zastupitelstva  se  mohou  v průběhu  projednávání  bodu  přihlásit  o  slovo     s technickou poznámkou, je-li jejím obsahem upozornění na porušení právních předpisů, jednacího řádu či jiných procedurálních pravidel. Členovi zastupitelstva s technickou poznámkou je uděleno přednostní právo na vystoupení ihned po skončení právě probíhajícího projevu. Technická poznámka je omezena časovým limitem 1 minuty. Nenaplňuje-li vystoupení svým obsahem parametry technické poznámky či byl-li překročen vymezený čas, může předsedající vystupujícímu odejmout

 

  1. Zastupitelstvo může během vlastního zasedání rozhodnout o změně pořadí jednotlivých bodů programu, eventuálně o jejich odložení na příští zasedání

 

  1. Ukončení rozpravy může navrhnout kterýkoliv člen zastupitelstva. O návrhu na ukončení rozpravy se hlasuje ihned bez rozpravy. V případě schválení návrhu na ukončení rozpravy bude umožněno vystoupit všem, kdo byli do rozpravy přihlášeni před podáním návrhu na její ukončení.

 

Hlasování a usnesení

 

  1. Zastupitelstvo rozhoduje vždy hlasováním. K platnému usnesení zastupitelstva, rozhodnutí nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva, nestanoví-li zvláštní právní předpis

 

  1. V závěru každého programového bodu jednání obvykle zastupitelstvo rozhoduje hlasováním o přijetí příslušného návrhu usnesení. Usnesení představuje formalizovanou informaci o předmětu kolektivního rozhodnutí zastupitelstva jako nejvyššího orgánu samosprávy města. Deklaruje tak v konkrétní věci vážnou, určitou a svobodnou vůli města, na níž panuje většinová shoda členů

 

  1. Před zahájením hlasování předsedající seznámí zastupitelstvo s předmětem hlasování a se zněním navrhovaného usnesení. Text návrhu usnesení bude zobrazen na projektoru v jednací místnosti.

 

  1. O návrhu usnesení se vždy hlasuje jako o jednotném

 

  1. Předkladatel návrhu  usnesení   je   povinen   dbát   o   maximální   stručnost,   věcnost a srozumitelnost předkládaného návrhu.

 

  1. Ze znění usnesení zastupitelstva mohou v oblasti samostatné působnosti vyplývat úkoly starostovi, radě města, členům zastupitelstva, výborům, tajemníkovi městského úřadu, městskému úřadu, případně dalším institucím města. U takovýchto usnesení se před hlasováním určí termín a osoba odpovědná za plnění usnesení.

 

  1. Každý člen zastupitelstva hlasuje o předloženém návrhu osobně, v souladu se slibem člena zastupitelstva. Za řádné osobní hlasování nelze považovat situaci, kdy distančně se účastnící člen zastupitelstva hlasuje, aniž by byl v souladu s jednacím řádem viděn prostřednictvím technického zařízení pro obousměrný přenos obrazu a

 

  1. V průběhu hlasování může člen zastupitelstva hlasovat „PRO“ návrh, „PROTI“ návrhu, případně se „ZDRŽET“ hlasování či „NEHLASOVAT“. Veškeré údaje o všech hlasováních se zaznamenávají do zápisu ze zasedání

 

  1. Hlasování se provádí elektronickým zařízením, popřípadě viditelným zvednutím ruky. Při distanční účasti lze hlasovat rovněž prostřednictvím hlasovacích karet, na nichž je viditelně uveden odpovídající poměr člena zastupitelstva k hlasování dle předchozího odstavce.

 

  1. Zastupitelstvo hlasuje zpravidla veřejně, nestanoví-li zákon jinak. O návrhu hlasovat tajně rozhoduje v každém jednotlivém případě zastupitelstvo bez rozpravy. Neumožňuje- li technické řešení členům zastupitelstva, kteří se zasedání účastní distančním způsobem, hlasovat tajně, hlasují veřejně. Členové zastupitelstva účastnící se zasedání v místě jeho konání mohou hlasovat tajně.

 

  1. V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje zastupitelstvo nejprve o variantě doporučené radou města či předkladatelem.

 

  1. V případě předložení doplňujících návrhů, pozměňujících návrhů či protinávrhů (dále jen „alternativní návrhy“) hlasuje zastupitelstvo nejprve o těchto alternativních návrzích. Bylo-li alternativních návrhů předloženo více, hlasuje o nich zastupitelstvo v opačném pořadí, než v jakém byly podány.

 

  1. Na program   téhož  zasedání  zastupitelstva   nelze   opakovaně   zařadit  návrh,  jenž  v uplynulém průběhu dosavadního zasedání nezískal potřebnou většinu hlasů pro jeho schválení. To neplatí, bylo-li zastupitelstvem rozhodnuto o vyvolání dohodovacího řízení podle čl. 6 odst.

 

  1. Jestliže předložený návrh usnesení nezískal při hlasování potřebnou většinu, může zastupitelstvo ihned po ukončení tohoto hlasování na návrh člena zastupitelstva rozhodnout o vyvolání dohodovacího řízení. V případě schválení návrhu na vyvolání dohodovacího řízení   vyzve   předsedající   všechny   politické   subjekty   zúčastněné   v zastupitelstvu, aby pro účely dohodovacího řízení jmenovaly každý po jednom svém zástupci. Nestraníci, respektive nezařazení členové zastupitelstva ze svého středu určí pro účely dohodovacího řízení jednoho zástupce. Předsedající následně přeruší zasedání zastupitelstva na dobu nezbytně nutnou pro dosažení eventuální dohody mezi určenými  zástupci.  Dohodovací  řízení  je  neveřejné  a  řídí  jej  předsedající.  Dojde-li  k dohodě nasvědčující tomu, že původní či upravený návrh usnesení získá potřebnou většinu hlasů, obnoví předsedající přerušené zasedání zastupitelstva a vyzve ty zástupce zúčastněné na dohodovacím řízení, kteří o to projeví zájem, aby zastupitelstvu přednesli svá stanoviska k projednávané věci. Každý zástupce zúčastněný na dohodovacím řízení smí vystoupit se svým stanoviskem k projednávané věci pouze jednou a jeho vystoupení je omezeno časovým limitem 3 minut. Po skončení projevu posledního ze zástupců, jenž projevil o vystoupení zájem, vyhlásí předsedající rozpravu k předloženému návrhu. Po ukončení rozpravy dá předsedající o výsledném návrhu usnesení hlasovat. Nezíská-li předložený návrh potřebnou většinu hlasů, oznámí předsedající, že návrh nebyl přijat.

 

  1. Nenaplní-li dohodovací řízení svůj účel v časovém limitu 60 minut, obnoví předsedající přerušené zasedání zastupitelstva a dá v něm pokračovat dle schváleného

 

  1. Dohodovací řízení lze na témže zasedání zastupitelstva u téhož programového bodu vyvolat pouze

 

  1. Nastanou-li během zasedání zastupitelstva v projednávané věci podstatné okolnosti, jež neumožňují zastupitelstvu zodpovědně rozhodnout o předloženém návrhu usnesení, rozhodne zastupitelstvo o přesunutí takového bodu programu na pořad jednání nejbližšího dalšího zasedání zastupitelstva. Návrh usnesení o tomto postupu předkládá zastupitelstvu předsedající, popř. jiný člen

 

  1. Byl-li kterýkoliv návrh usnesení schválen potřebným počtem hlasů, uvede se do zápisu ze zasedání zastupitelstva mimo doslovného znění usnesení, jeho číselného označení a údajů o hlasování rovněž sousloví „Návrh byl přijat jako usnesení číslo:“.

 

  1. Nebyl-li kterýkoliv návrh usnesení schválen potřebným počtem hlasů, uvede se do zápisu ze zasedání zastupitelstva mimo doslovného znění návrhu usnesení a údajů o hlasování rovněž sousloví „Návrh nebyl přijat“.

 

Čl. 7

Nerušený průběh zasedání, pořádková opatření

 

  1. Nikdo nesmí rušit průběh zasedání zastupitelstva. Osoby, které svým jednáním hrubě narušují řádný průběh zasedání zastupitelstva a které nereagují na výzvu předsedajícího k nápravě, může předsedající vykázat ze zasedací místnosti či z distanční účasti na zasedání.

 

  1. V průběhu zasedání zastupitelstva uděluje a odnímá slovo všem vystupujícím předsedající. Předsedající odnímá slovo vystupujícím zejména, ujímají-li se slova svévolně, odchylují-li se zcela od tématu, překračují-li vymezený čas pro svá vystoupení, porušují-li obsahem svých vystoupení právní řád České republiky či jednací řád, popřípadě, má-li obsah jejich vystoupení vulgární

 

Čl. 8

Ukončení zasedání zastupitelstva

 

  1. Byl-li pořad jednání probíhajícího zasedání zastupitelstva zcela vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo, ukončí předsedající zasedání

 

  1. Předsedající rovněž ukončí zasedání zastupitelstva, není-li v době jeho zahájení či v jeho průběhu přítomna (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva. Do 21 dnů poté se koná jeho náhradní zasedání.

 

Čl. 9

Výbory

 

  1. Zastupitelstvo zřizuje výbory  jako  své  iniciativní  a  kontrolní  orgány.  Svá  stanoviska  a návrhy předkládají výbory

 

  1. Výbory plní úkoly, kterými jej pověří zastupitelstvo. Ze své činnosti odpovídají výbory zastupitelstvu.

 

  1. Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva; to neplatí, jde-li o předsedu osadního výboru.

 

  1. Počet členů výboru je vždy lichý. Výbor se schází dle potřeby. Usnesení výboru se vyhotovuje písemně a podepisuje je předseda výboru.

 

  1. Usnesení výboru je platné, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru.

 

  1. V souladu s    117  odst.  2  zákona  o  obcích  zřizuje  zastupitelstvo  povinně  finanční a kontrolní výbor.

 

  1. Finanční a kontrolní výbory jsou nejméně tříčlenné. Jejich členy nemohou být starosta, místostarosta, tajemník městského úřadu ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na městském úřadu.

 

  1. Finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky města a plní úkoly, jimiž jej pověřilo

 

  1. Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení zastupitelstva a rady města, kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a městským úřadem na úseku samostatné působnosti a plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo

 

  1. O provedené kontrole výbor vyhotovuje zápis, v němž uvede zejména předmět kontroly, zjištěné nedostatky a návrhy opatření směřující k jejich odstranění. Zápis podepisuje kontrolu provádějící člen výboru a osoba, jejíž činnosti se kontrola týká.

 

  1. Výbor předkládá kontrolní zápis zastupitelstvu. K zápisu připojí vyjádření orgánu, popřípadě osob, jejichž činnosti se kontrola týká.

 

Čl. 10

Zápis ze zasedání zastupitelstva

 

  1. O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, který podepisuje starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé.

 

  1. Zápis dokumentuje zejména průběh zasedání zastupitelstva a obsah přijatých usnesení.

 

  1. Do zápisu ze zasedání zastupitelstva se vždy uvede:
  1. datum a místo zasedání
  2. přesný čas zahájení a přesný čas ukončení zasedání
  3. totožnost předsedajícího
  4. totožnost zapisovatele
  5. totožnost ověřovatelů zápisu
  6. počet přítomných členů zastupitelstva (včetně všech změn během zasedání)
  7. totožnost omluvených a neomluvených členů zastupitelstva
  8. totožnost členů zastupitelstva účastnících se zasedání distančním způsobem
  9. schválený program jednání zastupitelstva
  10. stručný průběh rozpravy včetně základní informace o vystupujících
  11. průběh a výsledky hlasování
  12. schválená znění přijatých usnesení
  13. přesný čas přerušení a obnovení zasedání (bylo-li zasedání přerušeno)
  14. totožnost zástupců určených pro dohodovací řízení (uskutečnilo-li se)
  15. výčet oznámení o střetu zájmů
  16. datum pořízení zápisu.

 

  1. Zápis ze zasedání zastupitelstva se vyhotovuje nejpozději do 15 dnů po skončení zasedání a je uložen na městském úřadu k nahlédnutí. Zápis je v zákonem požadované úpravě rovněž k dispozici na webových stránkách města nejdéle po dobu 5 let. Samostatnou přílohou zápisu je rovněž městským úřadem zveřejněná informace o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva s vyznačením data zveřejnění na úřední desce, stejně tak jako data jejího následného sejmutí.

 

  1. O případných námitkách členů zastupitelstva (popř. ověřovatelů zápisu) proti zápisu ze zasedání zastupitelstva rozhodne na svém nejbližším zasedání

 

Čl. 11

Zabezpečení a kontrola plnění usnesení zastupitelstva

 

  1. Plnění usnesení zastupitelstva zabezpečuje rada města. Rada města projedná na svém nejbližším zasedání návrh organizačních opatření k zabezpečení plnění přijatých usnesení z posledního zasedání zastupitelstva a organizačních opatření k vyřízení obdržených podnětů členů zastupitelstva z téhož zasedání. Návrhy radě města předkládá starosta.

 

  1. Kontrolu plnění usnesení zastupitelstva a rady města provádí kontrolní výbor. Písemnou výstupní zprávu o své činnosti podává kontrolní výbor pravidelně zastupitelstvu na každém jeho zasedání.

 

Čl. 12

Závěrečná ustanovení

 

  1. Nastane-li v průběhu zasedání zastupitelstva situace, která není upravena platným právním řádem ani jednacím řádem, rozhodne o způsobu jejího řešení

 

  1. Od postupu stanoveného jednacím řádem se zastupitelstvo může odchýlit, jsou-li splněny podmínky obecné zákonnosti a byl-li takový postup schválen nadpoloviční většinou hlasů všech členů zastupitelstva či faktickým jednáním zastupitelstva bez uplatnění námitek člena zastupitelstva. Platnost a účinnost jednacího řádu tím není dotčena.

 

  1. Změny jednacího řádu provádí zastupitelstvo zrušením původního a schválením nového usnesení.

 

  1. Tento jednací řád schválilo zastupitelstvo usnesením číslo UZ-19-2/205 na svém zasedání dne 04.2025.

 

  1. Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 14.04.2025. Tímto dnem se ruší Jednací řád Zastupitelstva města Velká Bíteš schválený usnesením číslo 15/13/20/ZM ze dne 14.09.2020.

 

Ing. Markéta Lavická                                                   Ing. et Ing. František Matušina starostka                                                                                místostarosta

 

Mgr. Markéta Burešová místostarostka

Menu

Fulltextové vyhledávání