Horní menu

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
29
Kontakt pro podání žádosti o zápis občanů státu EU do seznamu voličů
30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Drobečková navigace

Úvod > Život ve městě > Aktuality > Vysokorychlostní trať v okolí Velké Bíteše a propojení Velká Bíteš – Osová Bítýška

Vysokorychlostní trať v okolí Velké Bíteše a propojení Velká Bíteš – Osová Bítýška



Vážení občané,

Správa železnic pokračuje v přípravě vysokorychlostních tratí v České republice. Jedná se o projekt, který bude představovat páteř dopravního systému. Moderní vlaky propojí regiony i velká města, pomohou vyrovnat regionální rozdíly, budou se podílet na přechodu k nízkouhlíkové ekonomice a především zrychlí každodenní cestování. Lidem ulehčí cestu za prací, rodinou, na výlety nebo do zahraničí.

Samotná podoba trati se nebude významně lišit od železnice, jakou všichni známe - půjde o dvě koleje vedle sebe, které jsou oplocené; podobně, jako je tomu u dálnic. Samozřejmostí je zahrnutí opatření proti hluku, podchodů či nadchodů pro motorovou i bezmotorovou dopravu a také pro zvěř.

Jedním ze zásadních prvků rychlé železnice je propojení nových vysokorychlostních tratí a těch stávajících. Jedno takové propojení je navržené v okolí Velké Bíteše a přinese benefity pro místní obyvatele. Vlaky tedy z vysokorychlostní tratě sjedou na konvenční trať a budou pokračovat dál na Vysočinu. Vysokorychlostní trať Praha – Brno je z pohledu města umístěná až za dálnicí a trasa vychází ze studie proveditelnosti, která byla schválena Ministerstvem dopravy před více než rokem. Veřejnosti je volně k dispozici na webových stránkách www.spravazeleznic.cz/vrt.

Správa železnic pečlivě zvažovala, jakou variantu zvolit v případě propojení mezi Velkou Bíteší a Osovou Bítýškou, aby zásah do krajiny byl co možná nejmenší. Klíčovými partnery přitom byly obce. V tomto místě se nejedná o vysokorychlostní trať, ale o běžnou (konvenční) železnici, tudíž není třeba se obávat nadměrné hlukové zátěže. Vlaky tam budou jezdit nižší rychlostí, než jaká bude obvyklá na vysokorychlostní trati (320 km/h), předpokládá se rychlost 120 km/h. Z technického hlediska je spojení také důležité pro zajištění spolehlivého provozu vysokorychlostních vlaků (v případě poruchy nebo zablokování hlavní trasy Praha-Brno).

Po mnoha diskusích se zástupci obcí byla zvolena varianta, která kopíruje silnici I/37. Na jižním konci je navrhována tak, aby mohla být vybudována společně s částí jižního obchvatu města. Podrobnosti diskutujeme se zástupci města a okolních obcí. Správa železnic koordinuje stavbu také s Ředitelstvím silnic a dálnic kvůli plánovaným silničním stavbám, například kvůli plánovanému obchvatu Velké Bíteše.

Ve Velké Bíteši bude umístěna zastávka včetně parkovacího domu, autobusového terminálu a dalšího zázemí, která zajistí všem obyvatelů regionu komfortní nástup na trasu vysokorychlostní železnice z Prahy do Brna. Z Velké Bíteše se cestující do Brna na hlavní nádraží dostanou do dvaceti minut, do Prahy na hlavní nádraží pak zhruba za hodinu a 40 minut. Výhody vysokorychlostních tratí pro ně budou velmi snadno dostupné a dosažitelné.

Samotné stavbě vysokorychlostní železnice předchází dlouhé období přípravy. Správa železnic aktuálně pracuje na projektové dokumentaci. Stavbě dá konkrétní obrysy a podobu. Příští rok proběhne posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Výstavba přichází v úvahu po roce 2027. Je třeba zdůraznit, že příprava i stavba jsou financovány z veřejných peněz a řídí je státní organizace. Záleží nám na tom, aby dopad provozu na okolí byl minimální a víme, jak velký zásah do nádherné krajiny Vysočiny a života lidí mohou znamenat plánované dopravní stavby. Proto se na nás neváhejte kdykoliv se svými podněty a otázkami obrátit. Můžete je směřovat na adresu vrt@spravazeleznic.cz.

Tým přípravy vysokorychlostních tratí

VRT úseky mapa