Pečovatelská služba

Dokumenty ke stažení

Město Velká Bíteš zadost_na_zavedeni_PS_2014.pdf 64.31 Kb

Město Velká Bíteš letak_PS_2014.pdf 4.54 Mb

Město Velká Bíteš informace_pro_zajemce_o_PS.pdf 54.00 Kb

Město Velká Bíteš uhradovnik_PS_2014.pdf 56.72 Kb

Město Velká Bíteš stiznosti_PS2014.pdf

Cíle a způsoby poskytování služeb

Poslání pečovatelské služby

1) Poslání organizace:

Poskytovat a zajišťovat seniorům – uživatelům podporu a pomoc takovým způsobem a v takovém rozsahu, aby mohli zůstat i nadále ve svém přirozeném prostředí - domově a zachovali si tak soukromí, navyklý způsob života i společenské zázemí, na které jsou zvyklí.

Poskytovat uživatelům pravidelnou pomoc, podporu a péči, ve spolupráci s rodinou, podle aktuální potřeby a zároveň minimalizovat riziko prohlubování závislosti na poskytované službě.

Posláním pečovatelské služby je, aby lidé, kteří ji využívají, mohli žít stejným způsobem života jako jejich vrstevníci a mohli tak zůstat co nejdéle ve svém přirozeném sociálním prostředí.

Podpora a pomoc pečovatelské služby vychází z individuálně určených potřeb jednotlivých uživatelů, respektuje a zachovává jejich důstojnost a jejich základní lidská práva. Působí na ně aktivně a podporuje je v sociálním začleňování.

 

2) Cíle pečovatelské služby:

1) cílem poskytované služby je uživatel, který během poskytování PS

  • mohl projevit svou osobnost a naplnit své osobní cíle

 

měřitelnost: dotazník spokojenosti, osobní cíle IP

 

2) cílem poskytované služby je uživatel, který s pomocí PS

  • vládne běžné každodenní činnosti, které by dělal sám nebýt věku, zdravotního omezení nebo jiné znevýhodňující okolnosti
  • setrvá v přirozeném sociálním prostředí a zůstává tak součástí místního společenství

 

měřitelnost: dotazník spokojenosti, osobní cíle IP, udržet si dosavadní schopnosti, zůstat doma

 

3) cílem poskytované služby je uživatel, který si během poskytování PS

  • uchová stávající schopnosti
  • zachová vlastní styl života

měřitelnost: osobní cíle IP, zachování přirozených sociálních vazeb

 

4) cílem poskytované služby je uživatel, který během poskytování PS

  • udržuje a navazuje vztahy s přáteli, známými, rodinou

měřitelnost: osobní cíle IP, sociální integrace, zachování přirozených sociálních vazeb

3) Cílová skupina - (vymezení dle registrace)

  • osoby s chronickým onemocněním – (např. srdeční choroby, roztroušená skleróza, onkologické onemocnění v terminálním stádiu apod.)
  • osoby s jiným zdravotním postižením (mentální postižení, epilepsie, demence, stavy po CMP, poruchy zraku a sluchu apod.)
  • osoby s tělesným postižením (např. po amputacích končetin)
  • senioři

Věková struktura cílové skupiny:

  • dospělí (50 – 64 let)
  • mladší senioři (65 – 80 let)
  • starší senioři (nad 80 let)

 

V případech hodných zvláštního zřetele s ohledem na individuální situaci může ředitel zařízení po dohodě s vedoucí zdravotní sestrou učinit výjimku.

Forma poskytování PS: ambulantní, terénní

Kapacita: ambulantní – počet klientů: 10

terénní        – počet klientů: 60

 

Uzemní vymezení pro poskytování pečovatelské služby:

Služba je poskytována osobám ve městě Velká Bíteš, jejích místních částech (Jindřichov, Jestřabí, Košíkov, Ludvíkov, Pánov, Jáchymov, Bezděkov, Březka, Holubí Zhoř), a obcích Křoví, Březské, Březí, Ondrušky, Osová, Vlkov, Osová Bítýška, Záblatí a Nové Sady dle kapacity PS. Služba je poskytována v domácnostech, Domě s pečovatelskou službou a Středisku osobní hygieny.

Komu pečovatelská služba není určena:

  • osobám vyžadujícím stálý odborný dohled a provádění odborných ošetřovatelských úkonů
  • osobám, které nepotřebují ke zvládání běžných úkonů a dovedností pomoc druhé osoby
  • osobám, kterým sociální služba není schopna naplnit jejich speciální požadavky s ohledem na personální, technické a věcné vybavení (např. osobám, které nerozumí českému jazyku apod.)

Podmínky pro zahájení poskytování pečovatelské služby:

  • splnění definované cílové skupiny
  • bydliště ve vymezeném regionu

 

4) Zásady poskytování pečovatelské služby

Pečovatelská služba je poskytována v souladu s platnou právní úpravou. Je poskytována na základě principu svobodné volby sociálních služeb (na základě podání žádosti). Zaměstnanci jsou seznámeni s Etickým kodexem.

  1. ochrana osobních údajů uživatelů a zachování mlčenlivosti
  2. individuální přístup k uživateli, který je v souladu s jeho přáním, rozhodnutím
  3. dodržování práv a respektování osobností a soukromí uživatele
  4. rovný přístup ke všem uživatelům
  5. profesionální poskytování služby

 

 

Vysvětlení jednotlivých principů:

Ad 1) zaměstnanci pečovatelské služby jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se o uživatelích dozvěděli během poskytování služby
a zacházet s osobními údaji uživatelů v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů a v souladu s ust. § 100 zákona č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách.

 

Ad 2) zaměstnanci pečovatelské služby pracují s uživateli dle jejich přání, potřeb
a možností. Vycházejí z individuálního plánování, které probíhá společně s uživateli. Zaměstnanci neprovádí takové činnosti a úkony, ke kterým by uživatel nedal souhlas.

 

Ad 3) zaměstnanci pečovatelské služby respektují soukromí uživatelů, při poskytování služby v jejich domácím prostředí vstupuje zaměstnanec do bytu pouze za přítomnosti uživatele a v době, která je pro poskytování služby stanovena. Zaměstnanci respektují osobní svobodu a volbu uživatele, je kladen důraz na ochranu práv uživatelů, jejich autonomii.

 

Ad 4) zaměstnanci pečovatelské služby jednají s uživateli partnersky, rovnocenně
a bez předsudků. Jde o to, že uživatel má rozhodující slovo v průběhu služby, v čem potřebuje podporu a co si vyřídí sám. Uživatel má co největší podíl na rozhodování o důležitých hlediscích služby.

 

Ad 5) profesionalita zaměstnanců vychází z požadavků zákona č. 108/2006 Sb., dále jsou zaměstnanci podporováni ve vzdělávání v sociální oblasti a další problematice související s prací s cílovou skupinou.

Uplatnění vlastní vůle uživatelů – situace:

  • Jednání se zájemcem o službu – vždy je jednáno s potencionálním uživatelem služby, a to i v případech, kdy je prvotní kontakt učiněn jinou osobou
  • Vlastní sjednání smlouvy – uživatel, event. jeho zákonný zástupce, sjednají obsah spolupráce
  • Individuální plánování – cíl služby si stanovuje uživatel. Uživatel rozhoduje o tom, jak často a v jakém rozsahu bude službu využívat, jak dlouho ji bude využívat, čeho chce prostřednictvím služby dosáhnout (osobní cíle)
  • Nahlížení do osobní dokumentace – uživatel má právo nahlížet do osobní dokumentace, která je o něm vedena. Nahlížení probíhá za přítomnosti sociální pracovnice, uživatel může projevit nesouhlas se zněním záznamů.
  • Stížnosti – uživatel či jím zvolený zástupce mají právo si stěžovat, jsou v tomto podporování poskytovatelem, aby vznášeli stížnosti, podněty, připomínky s tím, že mohou podávat stížnosti bez obav
  • Změna osoby pečovatelky – uživatel, jeho zákonný zástupce mají možnost požádat o změnu zaměstnance
  • Uživatel má možnost řešit svoji nepříznivou sociální situaci jinak – uživatel může kdykoliv a bez udání důvodu ukončit poskytování služby
  • Zachovat dostatečný prostor pro vlastní rozhodování uživatelů
  • Možnost kontrolovat a řídit svůj život je základem důstojnosti
  • Respektovat zvláštnosti dosavadního způsobu života uživatelů a zachovat jejich zvyklosti tak, aby poskytovaná služba byla jen nezbytnou podporou v oblastech, ve kterých ji uživatel potřebuje a chce přijímat

 

 

5) Ochrana osob před předsudky

Předsudky vůči uživatelům:

  • Uživatelé jsou neschopni rozhodovat se sami
  • Uživatelé mají pomalé myšlení
  • Uživatelé mají problémy s dodržováním osobní hygieny
  • Uživatelé mají divné projevy chování

 

 

Jak předcházet tomuto negativnímu hodnocení a předsudkům:

Pečovatelky se chovají k uživatelům:

  • Přirozeně, bez přehnaných projevů péče
  • Dbají na ochranu osobních údajů uživatel
  • Nezneschopňují uživatele, nezbavují ho odpovědnosti a nerozhodují za něho
  • Oslovování – uživatelům služby pečovatelky vykají, oslovují je příjmením (pokud není mezi uživatelem a pečovatelkou dohodnut jiný způsob), nejsou používány zbytečně zdrobněliny,
  • Pečovatelka se snaží svým chováním a jednáním nevytvářet klima soucitu, ale snaží se ukázat uživatele jako lidi, kteří umí a chtějí žít plnohodnotný život
  • Zaměstnanci mluví s uživateli pečovatelské služby s úctou a respektem. Jejich přání a volbu plně respektují. Na veřejnosti se k uživatelům chovají stejným způsobem, tedy s úctou a respektem k jejich odlišnostem a potřebám.

 

Poskytovatel v této oblasti klade důraz:

  • Na další vzdělávání zaměstnanců
  • Propagaci služeb Pečovatelské služby
  • Spolupráci se sdělovacími prostředky
  • Pořádání akcí pro veřejnost

 

Příklady dobré praxe v této oblasti jsou:

  • vedoucí zaměstnanci a postupně další zaměstnanci si uvědomují, že některá označení mohou působit jako diskriminační,
  • prezentace poskytovatele v tisku,
  • aktivně informovat uživatele služeb o aktivitách pořádaných ve městě,
  • s procesem sociálního začlenění souvisí udržení sociálních kontaktů a je nutno uživatelům vycházet vstříc, aby tyto kontakty udržovali,
  • maximální míra otevřenosti organizace a vstřícnost vůči uživatelům,
  • vzděláváni pracovníků zařízení v oblasti prevence předsudků a negativního hodnocení.

6) Vymezení pečovatelské služby dle zákona

 

Základní činnosti pečovatelské služby jsou vymezeny v zákoně č. 108/2006 Sb.
o sociálních službách ve znění pozdějších novel.

Dle § 40 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách (ve znění pozdějších novel)

Pečovatelská služba je terénní služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Služba se poskytuje ve vymezeném čase v přirozeném sociálním prostředí osob.

Prováděcí vyhláškou k zákonu o sociálních službách je vyhláška 505/2006 ve znění pozdějších novel.

 

Základní činnosti pečovatelské služby:

a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:

  • Pomoc a podpora při podávání jídla a pití
  • Pomoc při oblékání a svlékání, včetně speciálních pomůcek
  • Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru
  • Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík

 

b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:

  • Pomoc při úkonech osobní hygieny, koupel v SOH
  • Pomoc při základní péči o vlasy a nehty
  • Pomoc při použití WC

 

c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy

  • Zajištění stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování
  • Dovoz nebo donáška jídla
  • Pomoc při přípravě jídla a pití Příprava a podávání jídla a pití


d) pomoc při zajištění chodu domácnosti

  • Běžný úklid a údržba domácnosti, které uživatel bez pomoci cizí osoby nezvládne
  • Pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezónního úklidu, úklidu po malování
  • Donáška vody
  • Topení v kamnech, včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení
  • Běžné nákupy a pochůzky
  • Velký nákup, například týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti
  • Praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy
  • Praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy

 

e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

  • Doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět

 

Fakultativní činnost nad rámec základních činností:

  • Pedikúra
  • Dohled nad klientem
  • Dohled nad užíváním léků
  • Doprava vozidlem poskytovatele po městě Velká Bíteš
  • Doprava vozidlem poskytovatele mimo město Velká Bíteš
  • Zapůjčení vysavače poskytovatele
  • Dovážka oběda do obcí mimo Velkou Bíteš