Dokumenty ke stažení
zadost_na_zavedeni_PS_2014.pdf 64.31 Kb
informace_pro_zajemce_o_PS.pdf 54.00 Kb
uhradovnik_PS_2014.pdf 56.72 Kb
Cíle a způsoby poskytování služeb
Poslání pečovatelské služby
1) Poslání organizace:
Poskytovat a zajišťovat seniorům – uživatelům podporu a pomoc takovým způsobem a v takovém rozsahu, aby mohli zůstat i nadále ve svém přirozeném prostředí - domově a zachovali si tak soukromí, navyklý způsob života i společenské zázemí, na které jsou zvyklí.
Poskytovat uživatelům pravidelnou pomoc, podporu a péči, ve spolupráci s rodinou, podle aktuální potřeby a zároveň minimalizovat riziko prohlubování závislosti na poskytované službě.
Posláním pečovatelské služby je, aby lidé, kteří ji využívají, mohli žít stejným způsobem života jako jejich vrstevníci a mohli tak zůstat co nejdéle ve svém přirozeném sociálním prostředí.
Podpora a pomoc pečovatelské služby vychází z individuálně určených potřeb jednotlivých uživatelů, respektuje a zachovává jejich důstojnost a jejich základní lidská práva. Působí na ně aktivně a podporuje je v sociálním začleňování.
2) Cíle pečovatelské služby:
1) cílem poskytované služby je uživatel, který během poskytování PS
- mohl projevit svou osobnost a naplnit své osobní cíle
měřitelnost: dotazník spokojenosti, osobní cíle IP
2) cílem poskytované služby je uživatel, který s pomocí PS
- vládne běžné každodenní činnosti, které by dělal sám nebýt věku, zdravotního omezení nebo jiné znevýhodňující okolnosti
- setrvá v přirozeném sociálním prostředí a zůstává tak součástí místního společenství
měřitelnost: dotazník spokojenosti, osobní cíle IP, udržet si dosavadní schopnosti, zůstat doma
3) cílem poskytované služby je uživatel, který si během poskytování PS
- uchová stávající schopnosti
- zachová vlastní styl života
měřitelnost: osobní cíle IP, zachování přirozených sociálních vazeb
4) cílem poskytované služby je uživatel, který během poskytování PS
- udržuje a navazuje vztahy s přáteli, známými, rodinou
měřitelnost: osobní cíle IP, sociální integrace, zachování přirozených sociálních vazeb
3) Cílová skupina - (vymezení dle registrace)
- osoby s chronickým onemocněním – (např. srdeční choroby, roztroušená skleróza, onkologické onemocnění v terminálním stádiu apod.)
- osoby s jiným zdravotním postižením (mentální postižení, epilepsie, demence, stavy po CMP, poruchy zraku a sluchu apod.)
- osoby s tělesným postižením (např. po amputacích končetin)
- senioři
Věková struktura cílové skupiny:
- dospělí (50 – 64 let)
- mladší senioři (65 – 80 let)
- starší senioři (nad 80 let)
V případech hodných zvláštního zřetele s ohledem na individuální situaci může ředitel zařízení po dohodě s vedoucí zdravotní sestrou učinit výjimku.
Forma poskytování PS: ambulantní, terénní
Kapacita: ambulantní – počet klientů: 10
terénní – počet klientů: 60
Uzemní vymezení pro poskytování pečovatelské služby:
Služba je poskytována osobám ve městě Velká Bíteš, jejích místních částech (Jindřichov, Jestřabí, Košíkov, Ludvíkov, Pánov, Jáchymov, Bezděkov, Březka, Holubí Zhoř), a obcích Křoví, Březské, Březí, Ondrušky, Osová, Vlkov, Osová Bítýška, Záblatí a Nové Sady dle kapacity PS. Služba je poskytována v domácnostech, Domě s pečovatelskou službou a Středisku osobní hygieny.
Komu pečovatelská služba není určena:
- osobám vyžadujícím stálý odborný dohled a provádění odborných ošetřovatelských úkonů
- osobám, které nepotřebují ke zvládání běžných úkonů a dovedností pomoc druhé osoby
- osobám, kterým sociální služba není schopna naplnit jejich speciální požadavky s ohledem na personální, technické a věcné vybavení (např. osobám, které nerozumí českému jazyku apod.)
Podmínky pro zahájení poskytování pečovatelské služby:
- splnění definované cílové skupiny
- bydliště ve vymezeném regionu
4) Zásady poskytování pečovatelské služby
Pečovatelská služba je poskytována v souladu s platnou právní úpravou. Je poskytována na základě principu svobodné volby sociálních služeb (na základě podání žádosti). Zaměstnanci jsou seznámeni s Etickým kodexem.
- ochrana osobních údajů uživatelů a zachování mlčenlivosti
- individuální přístup k uživateli, který je v souladu s jeho přáním, rozhodnutím
- dodržování práv a respektování osobností a soukromí uživatele
- rovný přístup ke všem uživatelům
- profesionální poskytování služby
Vysvětlení jednotlivých principů:
Ad 1) zaměstnanci pečovatelské služby jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se o uživatelích dozvěděli během poskytování služby
a zacházet s osobními údaji uživatelů v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů a v souladu s ust. § 100 zákona č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách.
Ad 2) zaměstnanci pečovatelské služby pracují s uživateli dle jejich přání, potřeb
a možností. Vycházejí z individuálního plánování, které probíhá společně s uživateli. Zaměstnanci neprovádí takové činnosti a úkony, ke kterým by uživatel nedal souhlas.
Ad 3) zaměstnanci pečovatelské služby respektují soukromí uživatelů, při poskytování služby v jejich domácím prostředí vstupuje zaměstnanec do bytu pouze za přítomnosti uživatele a v době, která je pro poskytování služby stanovena. Zaměstnanci respektují osobní svobodu a volbu uživatele, je kladen důraz na ochranu práv uživatelů, jejich autonomii.
Ad 4) zaměstnanci pečovatelské služby jednají s uživateli partnersky, rovnocenně
a bez předsudků. Jde o to, že uživatel má rozhodující slovo v průběhu služby, v čem potřebuje podporu a co si vyřídí sám. Uživatel má co největší podíl na rozhodování o důležitých hlediscích služby.
Ad 5) profesionalita zaměstnanců vychází z požadavků zákona č. 108/2006 Sb., dále jsou zaměstnanci podporováni ve vzdělávání v sociální oblasti a další problematice související s prací s cílovou skupinou.
Uplatnění vlastní vůle uživatelů – situace:
- Jednání se zájemcem o službu – vždy je jednáno s potencionálním uživatelem služby, a to i v případech, kdy je prvotní kontakt učiněn jinou osobou
- Vlastní sjednání smlouvy – uživatel, event. jeho zákonný zástupce, sjednají obsah spolupráce
- Individuální plánování – cíl služby si stanovuje uživatel. Uživatel rozhoduje o tom, jak často a v jakém rozsahu bude službu využívat, jak dlouho ji bude využívat, čeho chce prostřednictvím služby dosáhnout (osobní cíle)
- Nahlížení do osobní dokumentace – uživatel má právo nahlížet do osobní dokumentace, která je o něm vedena. Nahlížení probíhá za přítomnosti sociální pracovnice, uživatel může projevit nesouhlas se zněním záznamů.
- Stížnosti – uživatel či jím zvolený zástupce mají právo si stěžovat, jsou v tomto podporování poskytovatelem, aby vznášeli stížnosti, podněty, připomínky s tím, že mohou podávat stížnosti bez obav
- Změna osoby pečovatelky – uživatel, jeho zákonný zástupce mají možnost požádat o změnu zaměstnance
- Uživatel má možnost řešit svoji nepříznivou sociální situaci jinak – uživatel může kdykoliv a bez udání důvodu ukončit poskytování služby
- Zachovat dostatečný prostor pro vlastní rozhodování uživatelů
- Možnost kontrolovat a řídit svůj život je základem důstojnosti
- Respektovat zvláštnosti dosavadního způsobu života uživatelů a zachovat jejich zvyklosti tak, aby poskytovaná služba byla jen nezbytnou podporou v oblastech, ve kterých ji uživatel potřebuje a chce přijímat
5) Ochrana osob před předsudky
Předsudky vůči uživatelům:
- Uživatelé jsou neschopni rozhodovat se sami
- Uživatelé mají pomalé myšlení
- Uživatelé mají problémy s dodržováním osobní hygieny
- Uživatelé mají divné projevy chování
Jak předcházet tomuto negativnímu hodnocení a předsudkům:
Pečovatelky se chovají k uživatelům:
- Přirozeně, bez přehnaných projevů péče
- Dbají na ochranu osobních údajů uživatel
- Nezneschopňují uživatele, nezbavují ho odpovědnosti a nerozhodují za něho
- Oslovování – uživatelům služby pečovatelky vykají, oslovují je příjmením (pokud není mezi uživatelem a pečovatelkou dohodnut jiný způsob), nejsou používány zbytečně zdrobněliny,
- Pečovatelka se snaží svým chováním a jednáním nevytvářet klima soucitu, ale snaží se ukázat uživatele jako lidi, kteří umí a chtějí žít plnohodnotný život
- Zaměstnanci mluví s uživateli pečovatelské služby s úctou a respektem. Jejich přání a volbu plně respektují. Na veřejnosti se k uživatelům chovají stejným způsobem, tedy s úctou a respektem k jejich odlišnostem a potřebám.
Poskytovatel v této oblasti klade důraz:
- Na další vzdělávání zaměstnanců
- Propagaci služeb Pečovatelské služby
- Spolupráci se sdělovacími prostředky
- Pořádání akcí pro veřejnost
Příklady dobré praxe v této oblasti jsou:
- vedoucí zaměstnanci a postupně další zaměstnanci si uvědomují, že některá označení mohou působit jako diskriminační,
- prezentace poskytovatele v tisku,
- aktivně informovat uživatele služeb o aktivitách pořádaných ve městě,
- s procesem sociálního začlenění souvisí udržení sociálních kontaktů a je nutno uživatelům vycházet vstříc, aby tyto kontakty udržovali,
- maximální míra otevřenosti organizace a vstřícnost vůči uživatelům,
- vzděláváni pracovníků zařízení v oblasti prevence předsudků a negativního hodnocení.
6) Vymezení pečovatelské služby dle zákona
Základní činnosti pečovatelské služby jsou vymezeny v zákoně č. 108/2006 Sb.
o sociálních službách ve znění pozdějších novel.
Dle § 40 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách (ve znění pozdějších novel)
Pečovatelská služba je terénní služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Služba se poskytuje ve vymezeném čase v přirozeném sociálním prostředí osob.
Prováděcí vyhláškou k zákonu o sociálních službách je vyhláška 505/2006 ve znění pozdějších novel.
Základní činnosti pečovatelské služby:
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- Pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- Pomoc při oblékání a svlékání, včetně speciálních pomůcek
- Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru
- Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
- Pomoc při úkonech osobní hygieny, koupel v SOH
- Pomoc při základní péči o vlasy a nehty
- Pomoc při použití WC
c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- Zajištění stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování
- Dovoz nebo donáška jídla
- Pomoc při přípravě jídla a pití Příprava a podávání jídla a pití
d) pomoc při zajištění chodu domácnosti
- Běžný úklid a údržba domácnosti, které uživatel bez pomoci cizí osoby nezvládne
- Pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezónního úklidu, úklidu po malování
- Donáška vody
- Topení v kamnech, včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení
- Běžné nákupy a pochůzky
- Velký nákup, například týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti
- Praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy
- Praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
- Doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
Fakultativní činnost nad rámec základních činností:
- Pedikúra
- Dohled nad klientem
- Dohled nad užíváním léků
- Doprava vozidlem poskytovatele po městě Velká Bíteš
- Doprava vozidlem poskytovatele mimo město Velká Bíteš
- Zapůjčení vysavače poskytovatele
- Dovážka oběda do obcí mimo Velkou Bíteš